En af de bøger, jeg er ked af, at jeg ikke fik med mig til
ørkenlandet, er Soyas Bedste – en novellesamling i hvilken novellen ’Den
Usømmelige Legemsdel’ indgår. For de af jer, der ikke kender den, kommer der et
uddrag her:
Den usømmelige legemsdel
Da Pastor Smith i 1886 kom til Natahoa, (som den første
missionær, der satte sine ben på Natahoas bredder) eksisterede der overhovedet
ikke én lilletå på øen! Det varede dog adskillige dage, inden denne
besynderlighed gik op for ham, (en lilletå er jo en lidet iøjefaldende
legemsdel) men til gengæld skete det på en højest indtrængende og dramatisk
måde.
De gode Natahoanere var – bortset fra lidt kannibalisme – venlige,
høflige og omgængelige. De kom straks præsten i møde med en rørende
elskværdighed – der naturligvis var isprængt en barnlig og forståelig
nysgerrighed.
Selvfølgelig gjorde præsten på sin side sit bedste for at
vinde og fastholde deres tillid og hengivenhed, og en af fremgangsmåderne
bestod i ikke at holde sig fornemt tilbage, men at deltage i deres fester og
dagligliv, for så vidt der ikke var noget der stred mod den kristne religion.
Nu havde han lagt mærke til, at de alle, efter hver middag, på et bestemt klokkeslæt samlede sig på stranden, for hujende af livsglæde at styrte sig ud i brændingen. Nogen omklædning var ikke nødvendig. Mændene var til daglig kun iført en hajtand stukket gennem den ene næseflig, og kvinderne kun et artocarpus-blad som de for øvrigt til præstens bekymring havde anbragt bagpå, i stedet for dér hvor det rettelig hører hjemme (kun ved deres seksuelt-religiøse orgier var kvinderne iført et skørt og mændene et lændeklæde).
Nu havde han lagt mærke til, at de alle, efter hver middag, på et bestemt klokkeslæt samlede sig på stranden, for hujende af livsglæde at styrte sig ud i brændingen. Nogen omklædning var ikke nødvendig. Mændene var til daglig kun iført en hajtand stukket gennem den ene næseflig, og kvinderne kun et artocarpus-blad som de for øvrigt til præstens bekymring havde anbragt bagpå, i stedet for dér hvor det rettelig hører hjemme (kun ved deres seksuelt-religiøse orgier var kvinderne iført et skørt og mændene et lændeklæde).
Ud fra sine principper som missionsmand ville præsten nu
gerne deltage i den almindelige badning, men samtidig hindredes han af sin
religion og sine anstændighedsbegreber i at optræde nøgen. Han overvejede sagen
i flere dage, da han endelig en søvnløs nat fandt løsningen. Han ville soppe!
Den næste eftermiddag satte han sig på strandbredden smøgede
bukserne op og afførte sig sin fodbeklædning. Han havde dog næppe fået
afkrænget den første sok, før en ældre kvinde udstødte et hvin, samtidig med at
hun forfærdet pegede på hans fod. Samtlige Natahoanere kom naturligvis ilende
til. Men aldrig så snart havde de fået øje på præstens fod før de vrælende og hylende
slog hænderne for ansigtet og styrtede af sted i alle retninger.
Da Pastor Smith fortalte historien til en efterfølger,
tilføjede han dog, at hvis ikke han havde set forkert, så havde flere af dem
holdt fingrende temmelig spredt. I løbet af ét nu var stranden øde for
indfødte.
Pastor Smidt der var meget nedbøjet over det skete, troede
først, at det var føddernes blege farve, der havde forfærdet dem, men da han
havde fået støvlerne på, og de første Natahoanere nærmede sig – flove og
generte – så han, at de alle sammen manglede deres lilletæer, og han øjnede nu
en forbindelse mellem denne foreteelse og deres mærkelige forskrækkelse [...]"
Uddrag af novellen ’Den usømmelige legemsdel’ fra bogen Soyas
Bedste, 1968 Soya og borgens forlag a/s
Grunden til, at jeg savner bogen, er især, at jeg gang på
gang bliver mindet moralen i netop denne historie. Første gang, det skete, var
da min datter og jeg efter tolv dages fantastisk ferie i Sri Lanka mødte op ved
tjek-ind-skranken i lufthavnen. Vores valgte luftfartselskab var Saudia, som
også havde stået for udturen. Ved skranken blev vi mødt af en mandlig Sri
Lankansk medarbejder, der talte upåklageligt engelsk. Men da han så, hvor
rejsen gik hen, kiggede han forfærdet på min gulvlange, ærmeløse sommerkjole og
sagde:
”Men så skal du jo dækkes til!”
– og jeg svarede:
”Ja, det er vi klar over! Vi har begge vores abayaer med i
håndbagagen”
– og pegede ned på
min lille fine gule håndbagagekuffert. Efter de sædvanlige spørgsmål om visum
osv. gik han så i gang med at udskrive vores boardingpas, men da jeg rakte ud
efter dem, sagde han (med eftertryk og stor alvor), at dem kunne han desværre
ikke udlevere til mig, så længe jeg ikke var dækket til! Godt så! Så vi måtte frem
med abayaerne – lige der ved skranken og med en lang kø af mennesker efter os.
Men regler er regler, og de skal jo selvfølgelig overholdes. Eller noget …
Da vi så efter lidt ventetid og et ekstra sikkerhedstjek af
håndbagagen ved indgangen til flyet endelig fik lov at gå om bord, blev jeg
ærligt talt noget forundret over det syn, der mødte mig: Flyet var nemlig fyldt
med folk, der skulle videre til Jeddah og derfra til Mekka på det, der kaldes
umrah – en pilgrimsrejse uden for hadj – den årlige pilgrimsfærd.
Pilgrimmene må ikke bære tøj med syninger, og derfor bærer mændene en slags frottéhåndklæde rundt om livet, fastholdt af et bredt læderbælte, og endnu et håndklæde over skuldrene til at dække overkroppen. Men om bord på flyet havde en del af mændene valgt at afføre sig den øverste del af deres klædning – så nu stod jeg altså der fuldt tildækket foran et fly fyldt med mænd iført et håndklæde og INTET ANDET (underbukser har syninger – nævner det bare …). Men det var der åbenbart ikke nogen, der tog anstød af …
Min seneste påmindelse om Soyas udmærkede fortælling var forleden, da jeg havde gjort klar til frokost, og min datter kom stormende ind ad døren med et stort smil og sagde:
Pilgrimmene må ikke bære tøj med syninger, og derfor bærer mændene en slags frottéhåndklæde rundt om livet, fastholdt af et bredt læderbælte, og endnu et håndklæde over skuldrene til at dække overkroppen. Men om bord på flyet havde en del af mændene valgt at afføre sig den øverste del af deres klædning – så nu stod jeg altså der fuldt tildækket foran et fly fyldt med mænd iført et håndklæde og INTET ANDET (underbukser har syninger – nævner det bare …). Men det var der åbenbart ikke nogen, der tog anstød af …
Min seneste påmindelse om Soyas udmærkede fortælling var forleden, da jeg havde gjort klar til frokost, og min datter kom stormende ind ad døren med et stort smil og sagde:
”Mor! Jeg kan se din skulder!” (jeg var i træningstøj efter
morgenens yogatræning)
”Du skal nok lige dække dig til!”.
Jeg må have lignet et stort spørgsmålstegn, for hun
skraldgrinede og sagde:
”Mor, ved du hvad! I dag blev jeg trukket til side af min
lærer, der fortalte mig, at han havde haft et møde med viceskoleinspektøren.
Viceskoleinspektøren havde bemærket, at man nogle gange kunne se min ene
skulder, fordi nogle af mine bluser falder lidt ned over den. Og det var ikke
så godt, var de blevet enige om! Så derfor havde de besluttet at sige til mig,
at de bluser måtte jeg nok hellere holde op med at gå med – især nu, hvor jeg
skal starte i middle school!” (middle school er fra sjette til niende klasse).
Det skal lige siges, at min datter på ingen måde får lov at
gå i hvad som helst – og den selvsamme morgen var hun blevet sendt op for at
tage en lang top på under sin bluse, fordi man kunne se lidt af hendes mave,
når hun løftede armen.
Vi har tit og ofte talt om vores undren over, at hendes
klassekammerater og andre stadig går rundt i leggins uden noget ud over – og at
mange endda vælger at kombinere dem med bluser, der stumper, så der er frit
udsyn til maven. Det er åbenbart ok – men skuldre – nej føj da! Mage til
usømmelig legemsdel!
Jeg er især forundret, fordi en af de første ting, jeg spurgte
skolens sekretær om, var, om der var nogen dresscode på skolen – og det var der
ikke, fik jeg at vide.
Nu går jeg bare og glæder mig lidt til, at nogen henvender
sig til mig med henstillingen – det kunne der blive en interessant snak ud af,
tror jeg. Men desværre skal jeg nok ikke regne med, at nogle af de
amerikanske/canadiske lærere har læst Soyas Bedste …
Ingen kommentarer:
Send en kommentar